Groepen

max.rijsnelheid
rijsnelheid
36+ km/u
Bjarne Trio
kapitein
Bjarne Trio
assistenten
  • Kurt Boerjan
max.rijsnelheid
44 km/u
rijsnelheid
34-40 km/u
Tom Reynaert
kapitein
Tom Reynaert
assistenten
  • Kris Schoofs
max.rijsnelheid
40 km/u
rijsnelheid
32-36 km/u
kapitein
Jan Van Zwam
assistenten
  • Daniël Goeman
  • Dirk Laenens
  • Johan Lannoye
  • Johnny Grosemans
  • Nico Laheye
  • Peter Colman
  • Rudi Van Goethem
  • Steven Van Renterghem
max.rijsnelheid
38 km/u
rijsnelheid
30-34 km/u
kapitein
Frans Verbeken
assistenten
  • Rik Medaer
  • Théo Vervaet
max.rijsnelheid
34 km/u
rijsnelheid
28-30 km/u
kapitein
Gaston Van Bogaert
assistenten
  • Bernard Delbarre
  • Guy Roosen
  • Patrick Percy
  • Paul Nuyts
max.rijsnelheid
32 km/u
rijsnelheid
24-28 km/u
kapitein
Christine Janssens
assistenten
  • Jean-Pierre Vandendries
  • Paul Gabriels

Rijsnelheid en veiligheid

In iedere club is de rijsnelheid steeds een punt van discussie, goede afspraken maken goede vrienden.
Maximale snelheid vooraan, alsook rijsnelheid vooraan (bij normale omstandigheden): zie kaders.  De snelheid in het peloton kan oplopen (bv. na nemen van een bocht, bij het optrekken na een hindernis) tot: groep 1 = 45+ km/u, groep 2 = soms 45 km/u, groep 3 = soms 40 km/u, enz.  Het is dus belangrijk dat de fietsers deze snelheid aankunnen.  Na bochten vooraan snelheid minderen totdat iedereen terug is aangesloten werkt het beste. Samenwerken niet tegenwerken!
De wegcode en daarbij horende snelheidsbeperkingen hebben uiteraard voorrang op bovenstaande aangegeven snelheden.
 
Per groep is er steeds één wegkapitein die de leiding neemt. Deze bepaalt de rijsnelheid, het parcours en neemt het voortouw bij incidenten. Tenzij bij afwezigheid of anders afgesproken (voor of tijdens de rit) neemt een andere fietser zijn plaats in.  Eventueel sluit deze groep aan bij een andere.
 
De wegkapiteins zijn herkenbaar aan hun aangepaste trui:

Begeleiderstrui
Trui wegkapitein


Sinds mei 2018 beschikken we over walkie-talkies voor de communicatie tijdens de rit tussen de wegkapiteins onderling en eventuele motards.  Bij gevaarlijke situaties, achterliggend verkeer, technisch probleem aan een fiets, ... kunnen ze elkaar op de hoogte brengen. Ook bij het inhalen van een andere groep kan tijdig signaal gegeven worden aangezien de groepen op dezelfde frequentie communiceren.  Ondertussen worden de walkie-talkies met succes gebruikt in alle groepen.  Met dank aan onze partner 'GTV - General Telecom Verbrugghe'.

Hytera PD365LF walkie-talkie
Hytera PD365LF

Partner GTV

Mallorca

11 t.e.m. 18 mei 2025
Mallorca

The Ride of the Casino's

01/09/2024
The Ride of the Casino's